Školní poradenské pracoviště
Vize:
Každé dítě má šanci zažít úspěch!
Mise:
V období, kdy dítě navštěvuje naši školu pomáháme a podporujeme jeho osobnostní rozvoj, postoje, kompetence a znalosti tak, aby zažilo úspěch a dosáhlo takových výsledků a postojů, které mu pomohou uspět v jeho dalším životě.
Cíle:
V období od zahájení školní docházky, do jejího ukončení pomáháme dětem a žákům naší školy rozvíjet postoje, znalosti a kompetence tak, aby měli všichni možnost dosáhnout vytyčených cílů.
Základní charakteristika služeb
Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků školy, který tvoří výchovný poradce, školní metodik prevence sociálně patologických jevů, a jednotliví třídní učitelé. Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy. Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem příslušnou dokumentaci (o vyšetřeních, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, IVP, PLPP atd.).
Zákonný zástupce žáka musí být školou předem srozumitelně a jednoznačně informován o:
- všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, zejména o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby
- prospěchu, který je možné očekávat, a o všech předvídatelných důsledcích, které mohou vyplynout z poskytování poradenské služby, i možných následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta,
- právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu.
Poslání školního poradenského pracoviště:
- ŠPP se zabývá vzděláváním dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných.
- Konzultuje s rodiči obtíže v oblasti vzdělávání a výchovy žáků.
- V případě potřeby zahajuje a ve spolupráci se ŠPZ realizuje pro dané žáky podpůrná opatření.
Standardní činnosti poradenských pracovníků
Standardní činnosti poradenských pracovníků zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům školy. Podmínkou pro poskytování poradenských služeb nezletilým žákům je souhlas jejich zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případě ohrožení duševního nebo tělesného zdraví žáka a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Personální zajištění školního poradenského pracoviště:
Mgr. Kateřina Buchalová
- metodik prevence
- kvalifikovaný učitel 1. stupně ZŠ
- kvalifikovaný učitel MŠ
- speciální pedagog
Mgr. Ivo Kuttelwascher
- výchovný poradce
- kvalifikovaný učitel 1. stupně ZŠ
- ředitel školy
Prostory školního poradenského pracoviště:
Pracoviště je umístěno ve sborovně školy.
Spolupráce školního poradenského pracoviště s dalšími subjekty:
Spolupráce ŠPP se školskými poradenskými zařízeními typu:
Pedagogicko psychologická poradna - PPP
Speciální pedagogické centrum – SPC
Podpůrná opatření
- Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu. Podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost.
- Pokud by k naplnění vzdělávacích potřeb žáka nepostačovalo poskytování podpůrných opatření prvního stupně, doporučí škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“) žákovi využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení jeho speciálních vzdělávacích potřeb.
- Podpůrná opatření druhého až pátého stupně se poskytují na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.
- Podpůrná opatření se poskytují samostatně nebo v kombinacích různých druhů a stupňů v souladu se zjištěnými speciálními vzdělávacími potřebami žáka. Konkrétní druh podpůrného opatření lze poskytovat pouze v jednom stupni.
- Členění konkrétních podpůrných opatření do stupňů, pravidla jejich použití a normovaná finanční náročnost podpůrných opatření druhého až pátého stupně jsou stanoveny ve vyhlášce. 27/2016.
Metodik prevence – náplň činnosti
- Každoroční tvorba, realizace a hodnocení práce minimálního preventivního programu – sledování rizik vzniku a projevů sociálně patologických jevů a jejich řešení.
- Realizace a koordinace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, agresivity dalších sociálně patologických jevů.
- Monitorování sociálně patologických jevů a jejich rizika.
- Poskytování přímé pomoci žákům a jejich rodičům s rizikem či projevy sociálně patologických jevů.
- Koordinace spolupráce školy s Policií ČR, krizovými centry a dalšími odborníky.
- Spolupráce při zajišťování besed a přednášek či jiných aktivit pro třídní kolektivy.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Poskytování informačních a metodických materiálů.
- Aktivní spolupráce s rodinou v případě krizové intervence.
Sociálně patologické jevy = rizikové formy chování v oblastech
- Násilí a šikanování
- Záškoláctví
- Kriminalita, delikvence, vandalismus a jiných forem násilného chování
- Ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
- Xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus
- Užívání návykových látek (včetně alkoholu a kouření), anabolik, medikamentů a dalších látek
- Netolismus (virtuálních drog) a patologického hráčství (gambling) diváckého násilí
- Komerčního sexuálního zneužívání dětí
- Syndrom týraných a zneužívaných dětí
- Sekt a sociálně patologických náboženských hnutí
Výchovný poradce – náplň činnosti
- Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.116/2011Sb.
- Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 73/2005 Sb. Rozsah přímé pedagogicko–psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
- Mezi standardní činnosti výchovného poradce patří činnosti poradenské, metodické a informační. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Poradenské činnosti
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum a středisko výchovné péče) při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sledovat žáky s výukovými problémy
- předkládat učitelům, řediteli školy a rodičům návrhy na další péči o tyto žáky
- vést evidenci integrovaných žáků ve škole a podílet se spolu s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace pro integrované žáky
- v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciovat vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost
- dohlížet na vedení dokumentace výchovných problémů u třídních učitelů
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledávat a sledovat talentované a nadané žáky
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- zajišťovat případná vyšetření v PPP, SPC
- pomáhat učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření
Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Metodické a informační činnosti
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, inkluze, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření 1. stupně, práce s nadanými žáky apod.
- metodicky pomáhat učitelům poskytujícím nápravnou péči,
- poskytovat poradenskou činnost pro rodiče,
- poskytovat poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích,
- navrhovat řešení konfliktních situací (rodič-učitel, žák-učitel, žák-žák),
- spolu s třídními učiteli sledovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
- Spolupráce s dalšími organizacemi
- Účastní se akcí organizovaných pedagogicko-psychologickou poradnou a úřadem práce pro výchovné poradce.
- Účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce.
- Dle potřeby spolupracuje s dalšími orgány – pedagogicko-psychologickou poradnou, s orgány péče o děti, s policií apod.
- Spolupráce s metodikem prevence
- Ve spolupráci se školním metodikem prevence organizuje výchovné a preventivní akce pro žáky (besedy, exkurze, přednášky apod.)
- Spolu se školním metodikem prevence sleduje žáky potenciálně problematické. V případě vážných problémů nebo na základě doporučení třídního učitele dává řediteli školy návrh na svolání výchovné komise. Z jejího jednání pořizuje zápis.
- Spolupráce s vedením školy
- Předkládá řediteli školy návrhy týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů.
- Vypracovává roční plán výchovného poradce a vyhodnocení své činnosti.
Založeno 1. 9. 2024
Mgr. Ivo Kuttelwascher, ředitel školy